Direktlänk till inlägg 30 september 2009

Salamu Alakum

Av Jamie - 30 september 2009 16:50

jag har inte skrivit på ett tag nu men jag har haft mycket att göra på sista tiden.Skrattandemen nu ska jag göra några nya inlägg!!

Hoppas jag kan hitta mina gamla vänner på denna blogg!!!

Duha

jag tackar dig Allah för mina underbara vänner och systrar i Islam. tack allah för att du låtit mig få kontakt med min son igen.

Duha


För var och en av oss ansvarar för sina egna handlingar. Handlingarna är det enda vi tar med oss när vi står in för Allah på domedagen.

Allmaktens natt - Laylat ul-Qadr

Bismillahi ar-rahmani ar-rahim.

I Guds, Den Nåderikes, den Barmhärtiges namn!

Dagens khutba handlar om Laylat ul-Qadr.

Allah (Subhanahu wata'ala) säger i den Heliga Koranen i Surat Al-Qadr(97):

"Se, Vi har uppenbarat denna heliga skrift under Allmaktens Natt. Och vad kan låta dig förstå vad Allmaktens Natt betyder?. Allmaktens Natt är mera värd än tusen månader; då stiger änglarnas härskaror och Anden ned med sin Herres tillstånd för att utföra alla Hans uppdrag. Den Natten andas fred till dess dagen gryr".

Laylat ul-Qadr betyder Allmaktens Natt för den andliga kraft vi kan få del av, men också Härlighetens Natt för att änglar i större skaror besöker jorden och vi kan komma närmare Allah och Ödets Natt för att den natten kungör Allah för änglarna vad som skall hända människorna under det kommande året.

Tiden för Laylat ul-Qadr räknas från solens nedgång till adhan, böneutropet för salat ul-Fadjr. När infaller den? Profeten(SAW) sade att den kan infalla under de sista udda nätterna av de sista 10 dagarna i den heliga månaden Ramadan.

Varför vet inte människorna exakt vilken natt den infaller? Det är därför att Allah (Subhanahu wata'ala) vill att vi muslimer anstränger oss lite extra i vår gudsdyrkan under de sista 10 dagarna av den heliga fastemånden Ramadan.

Profeten(SAW) brukade göra itikâf dvs stanna i mosken 10 sista dagar och dyrka Gud. I`tikaf kräver fullständig hängivenhet till Allah. Det är tid som tillbringas i bön, koranläsning, dhikr och dua. Det är en tid då man lämnar alla världsliga beskymmer och ägnar sig helt åt Allah.

Vad kan vi få för nytta, belöning (adjr) av laylat ul-qadr?

1. Det var under Laylat ul-Qadr, Allmaktens Natt som Allah (Subhanahu wata'ala) sände ned den Heliga Koranen till första himlen. Därifrån har den i samband med olika händelser givits av ängels Jibril till Muhammad (SAW) under en period av 23 år.

2. Den Gudsdykan som utförs den natten är lika mycket värd som Gudsdyrkan under 1000 månader, dvs 83 år och 4 månader.

3. Jibril och änglarna kommer ned till jorden och ber av Allah förlåtelse för människorna.

4. Det är en fredens natt och Allah (Subhanahu wata'ala) förlåter alla som ber om förlåtelse, gör istighfar och vänder om från sina synder, gör tawba.

5. Profeten(SAW) sade att den muslim som ber under Laylat ul-Qadr med tro och hängivenhet, hans tidigare synder kommer att bli förlåtna.


Bröder och systrar. Må Allah(Subhanahu wata'ala) gör det möjligt för oss att ökad vår dyrkan under sista delen av Ramadan och att finna Laylat ul-Qadr och få del av dess välsignelser, dess adjr.


As-Salamu alaikum


IslamGuiden: info@islamguiden.com

24 Aug |




[1:2:37] ”Den som genomför fastan under månaden Ramadan med fullt uppriktig tro och i hopp om att få Allahs belöningar kommer att få alla sina forna synder förlåtna.”(www.sahihalbukhari.se)

Volym 3, bo, 31, nummer 123

Berättat av Abu Huraira:

Allahs Budbärare sade, ’’När månaden Ramadan börjar, kommer portarna till himlen att öppnas och portarna till Helvetet kommer att vara stängda och djävlarna är i kedjor.’’

Volym 3, bok 32, nummer 228

Berättat av ‘Aisha:

(Frun till profeten) Allahs Budbärare brukade be (på natten) under Ramadan.

Volym 3, bok 31, nummer 125

Berättat av Abu Huraira:

Profeten sade, ’’Den som iakttar böner under natten för Qadr utifrån sann tro och hoppas på belöning från Allah, då kommer alla hans tidigare synder att bli förlåtna; och den som fastar under månaden Ramadan utifrån sann tro och hoppas på belöning från Allah, då kommer alla hans tidigare synder att bli förlåtna.’’

Volym 3, bok 32, nummer 229

Berättat av ‘Urwa:

Att han fick veta av ’Aisha, ’’Allahs Budbärare gick ut när det var mitt i natten och bad i moskén och några män bad bakom honom. Nästa morgon talade folk om det och sedan samlades ett stort antal av dem och bad bakom honom (under den andra natten). Nästa morgon pratade folk igen om det och på den tredje natten var moskén full med ett stort antal människor. Allahs Budbärare kom ut och folket bad bakom honom. På den fjärde natten var moskén överfull av människor och alla fick inte plats, men profeten kom (endast) ut till morgonbönen. När morgonbönen hade avslutats reciterade han Tashahhud och (vände sig till folket) och sade, ’’Amma ba’du, er närvaro var inte gömd för mig men jag fruktade att nattbönen (Qiyam) skulle åläggas er och ni kanske inte skulle klara av att fortsätta med den.’’ Så när Allahs Budbärare dog förblev situationen på det sättet (dvs folket bad individuellt).’’

Ja här var det några olika hadither angående om fastan och bönen under månaden ramadan.

15 Aug |




Den muslimska kvinnan "presenterade" av Izdehar Albowyha - muslimsk student i Wayland, MA


Du tittar på mig och kalla mig förtryckt,

helt enkelt på grund av det sätt jag är klädd,

Du känner mig inte för vad som är inne,

Du bedöma kläder jag bära med stolthet,

Min kropp är inte för dina ögon att hålla,

Du måste tala med mig, inte min feminina mold,

jag är en individ, jag ingen mans slav.

Det är Allah's glädje jag bara ber,

För i mitt hjärta jag bär hans ord,

jag har en röst så jag kommer att höras

För i mitt hjärta jag bär hans ord, "O ni kvinnor, svep dig väl i din mantel,

Så du kommer inte att vara besvärade av okunniga folk, "Man inte berätta för mig att klä sig på detta sätt

Det är ett lag från Gud att jag ska lyda.


förtryckt är något jag verkligen inte är.

Det var till mig för många år sedan, med rätt att blomstra, rätten att växa,

Jag kan klättra berg eller korsar haven Expandera mig i alla grader,

För Gud själv gav oss FRIHET.

När Han skickade islam, till dig och mig!




http://www.islamguiden.com Ta bort Jamila Gunnarssonskrev: Ta bort Jamila Gunnarssonskrev:

 

ALLAH Jag ber dig i duuha. att du ska vägleda mig på den rätta vägen.

visa mig den sanna tron, vägled mig i allt!

ALLAH jag ber dig o att du ska låta mig vandra på din rätta väg.

ALLAH visa migvilka lögnarna är. Gör deras felaktiga tro synlig för mig.

Ge mig dina sanna tecken.

Beskydda mig ALLAH från de som tror fel ISLAM.

Och hjälp mig ta avstånd från deras felaktiga tro!

Må ALLAH ge mig det jag ber om.



Av shejk Faisal. Den heliga profeten (frid över honom) sade: "Han som talar lögn om mig avsiktligt, låt honom få sin plats i sitt" (Bukhari volym 1, nr 107). När en person offererar en uppdiktade hadith medvetet, han eller hon är skyldig till liggande på den heliga profeten Muhammad (frid över honom). Uppdiktade ahadith hämmar den andliga tillväxt av den muslimska omfattade. Denna bok är en sammanställning och vederläggande av hundra av de mest kända och dödliga uppdiktade ahadith i den muslimska världen i dag.

Må Allah underlätta för mig i allt. få vissa personer att förstå hur det är. Ge dom visdom och kunskap om ISLAM. Led dom på den rätta vägen!!!!

Hjälp dom att göra det som är halal och avstå från det som är haram. 

Groups & Sects


 

Denna samling av fyrtio hadith genom ett av de mest berömda compilers av hadith som allmänt anses som de mest populära anthology och den bästa upptakten till undersökning av profeten: s ord som, tillsammans med Qur ", innehåller de väsentliga lärdomar av islam. Den arabiska ursprungliga tryckts vid sidan av den engelska översättningen till förmån för dem med kunskap om arabiska. Översättningen av två forskare arbetar i nära samarbete, kombinerar noggrannhet med skalindelning




 

 





 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jamie - 30 september 2009 18:41

  Denna samling av fyrtio hadith genom ett av de mest berömda compilers av hadith som allmänt anses som de mest populära anthology och den bästa upptakten till undersökning av profeten: s ord som, tillsammans med Qur ", innehåller de väsentl...

Av Jamie - 30 september 2009 18:22

ände ahādīth som bevisar att han kommer att stiga ned.ahādīth från många olika källor bekräftas att Allāh den Upphöjde har tagit upp Jesus till himlen och att han kommer att stiga ned vid tidens ände och döma rättvist sam...

Av Jamie - 30 september 2009 18:16

Den muslimska kvinnan "presenterade" av Izdehar Albowyha - muslimsk student i Wayland, MA Du tittar på mig och kalla mig förtryckt, helt enkelt på grund av det sätt jag är klädd, Du känner mig inte för vad som är inne, Du bedöma kläder j...

Av Jamie - 30 september 2009 18:12

Av shejk Faisal. Den heliga profeten (frid över honom) sade: "Han som talar lögn om mig avsiktligt, låt honom få sin plats i sitt" (Bukhari volym 1, nr 107). När en person offererar en uppdiktade hadith medvetet, han eller hon är skyldig till ligga...

Av Jamie - 30 september 2009 17:53

MIN DIKT MINA TILLFÄLLIGA BRISTER, Jag vet att jag inte är perfekt Jag är medveten om mina fel och brister. Försöker göra mitt bästa. Med mitt hjärtas mening göra det som är gott mot mina medmänniskor, samtidigt som jag bär på en tung ryggs...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards